söndag 26 februari 2012

Tentaplugg = Städning?

Tentaångesten börjar smyga sig på.. bara 3 dagar kvar! Varför får jag alltid ångest? Varför blir jag nervös och tror att huvudet ska svika? Gaahh vill bara gå dit, göra skiten, gå hem och dricka ett glas vin (och invänta resultatet). Bra plan Pernilla, håll dig till den!


Jag har ett speciellt beteende inför tentor i allmänhet.. Det börjar alltid med:




  • Att man lägger fram böckerna, men sen tycker man att allt ser så otroligt stökigt ut.. så då börjar man städa för att få ro i pluggandet.


  • När man har plockat klart (och fjärnat katthår) så ser man alla dammråttorna på golvet och tänker- Bäst att dammsuga lite, annars kan man ju få astma!


  • Efter att dammsugaren har gjort sitt jobb så slår tanken en att- Nu är jag ju redan igång och städar, då kan jag ju likaväl moppa golven också...


  • Sen är det igång som en evighetscirkel! Bädda sängen, rensa strumplådan, diska (och torka disken), tvätta kläder, göra rent speglar och skåpluckor, kanske stryka gardiner, piska mattor och till sist laga mat.

Efter att har grovstädat hela lägenheten (ca 2 timmar efter start) är man ganska trött och vill ha kaffe.. och SEN sätter man sig och pluggar (om man orkar). TADA!


Det lite sorgliga (och roliga) med det här, är att det inte enbart gäller mig. Går du in i en studentlägenhet som är skinande ren så vet du att den personen inom kort har tentamen! Det är bevisat..! Vi lägger nästan automatiskt över ångesten från pluggandet till någonting annat (städning) som vi för stunden prioriterar som viktigare..


Ja vem som helst kan fastna i den fällan gott folk :) haha



Men pluggat har jag iaf ;)


Och läst..

Nu ska jag dra mig till Livskraft och träna lite, rensa huvudet från all matte :)

Inga kommentarer: